Att digitalisera processer och samla data för att få bättre inblick i entreprenörers och leverantörers verksamheter innan beslut tas, är därför en mycket viktig del.
Byggbasen är Nordens största gemensamma leverantörsportal för bygg-, fastighet-, och installationssektorn.
En del av arbetet i deras system grundar sig i att skapa bättre förutsättningar för alla i branschen att göra rätt och att minimera oseriösa aktörers möjlighet att konkurrera ut de som sköter sig.
Hur kan man enkelt förklara Byggbasens affärsidé?
– Vi vill att både köpare och säljare ska ha tillgång till ett digitalt system där man kan jobba med upphandlingar och offerter på ett standardiserat sätt som uppmuntrar kvalitativa processer, säger Hans Wigart, vd på Byggbasen Sverige.
Hur fungerar Byggbasen och hur främjar systemet en sund konkurrens inom branschen?
– I samarbete med branschens organisationer och myndigheter skapar vi en gemensam portal där både köpare och säljare kan skapa förutsättningar för sund konkurrens och säkra affärer, säger Hans.
– Vårt unika system skapar ordning och reda i leverantörsledet och ger bättre förutsättningar för seriösa aktörer samtidigt som alla får en mer effektiv och hållbar process, avslutar Hans.